Konferencja końcowa projektu FATIMA – Sprawiedliwy Czas Pracy dla pracowników usług w Europie
- administrator
7 października 2025 roku, w Światowy Dzień Godnej Pracy, odbyła się w Brukseli konferencja końcowa projektu FATIMA (Fair Working Time Matters – Sprawiedliwy Czas Pracy Ma Znaczenie), podsumowująca dwuletni program realizowany przez UNI Europa. Projekt miał na celu wypracowanie rozwiązań w zakresie uczciwych modeli czasu pracy w czterech kluczowych sektorach usług: opieki, handlu, ICT & Related Services (usługi informatyczne i telekomunikacyjne) oraz usługach związanych z nieruchomościami.
W projekcie aktywnie uczestniczyła Krajowa Sekcja Pracowników Telekomunikacji NSZZ „Solidarność”, a w warsztatach organizowanych w trakcie jego trwania brali udział przedstawiciele naszej sekcji ze wszystkich afiliowanych organizacji. Podczas konferencji finałowej w Brukseli obecni byli reprezentanci Orange, Teleperformance i Play, Martyna, Filip, Zbyszek i Łukasz, którzy wnieśli swój głos do dyskusji nad przyszłością uczciwych rozwiązań w zakresie organizacji czasu pracy. W projekcie uczestniczyli także przedstawiciele Sekretariatu Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ „Solidarność” w tym przewodniczący Alfred Bujara, a także koleżanki i koledzy z sekcji handlu. Dzięki temu możliwa była owocna wymiana doświadczeń i praca międzysektorowa w Solidarności, która pokazała, że wyzwania związane z czasem pracy dotyczą wielu branż i wymagają wspólnych rozwiązań.
Raport Fair Working Time Matters, zaprezentowany podczas wydarzenia, wskazuje na kluczowe wyzwania dla pracowników usługowych w Europie:
- Nierówne trendy w czasie pracy, podczas gdy średni tygodniowy wymiar pracy spada do 37 godzin, w wielu sektorach (opieka, handel, usługi porządkowe) dominują kontrakty niepełnoetatowe i niestabilne dochody, a w ICTS często występuje problem nadmiernych nadgodzin i trudności z odłączeniem się od pracy.
- Niepewność finansowa i niestabilne grafiki, brak przewidywalnych harmonogramów, kontrakty „zero godzin” oraz praca na wezwanie powodują, że wielu pracowników nie może planować swojego życia rodzinnego.
- Intensywność pracy i ryzyka zdrowotne, niedobory kadrowe, cięcia kosztów i kultura „zawsze pod telefonem” prowadzą do wypalenia zawodowego i przeciążeń.
- Nierówny dostęp do elastyczności, praca zdalna i hybrydowa zmieniają warunki dla części pracowników ICTS, ale pracownicy zatrudnieni w sektorach wymagających obecności na miejscu często pozostają skazani na nieprzewidywalne grafiki i nieludzkie zmiany.
Raport jednoznacznie podkreśla, że zbiorowe układy pracy są najskuteczniejszym narzędziem dla pracowników, by mieć realny wpływ na organizację swojego czasu pracy. W krajach i sektorach, gdzie związki zawodowe są silne, udało się wywalczyć m.in. gwarantowane minimalne godziny pracy w belgijskim sektorze ochrony czy prawo do wcześniejszego informowania o grafiku w Irlandii.
Regionalny Sekretarz UNI Europa, Oliver Roethig, zwrócił uwagę, że przyszłość uczciwego czasu pracy w usługach europejskich zależy od wzmocnienia rokowań zbiorowych oraz powiązania zamówień publicznych z układami zbiorowymi:
„Tylko dzięki rokowaniom zbiorowym możemy zapewnić godne warunki pracy, zdrowe harmonogramy i jasne zasady pracy zdalnej. Europa musi pójść w kierunku sektorów usługowych, które są konkurencyjne, ale jednocześnie godne i zrównoważone.”
Raport Fair Working Time Matters jest dostępny do pobrania w dwóch wersjach:
- oryginalnej (angielskiej) przygotowanej przez UNI Europa,
- przetłumaczonej na język polski (tłumaczenie wykonane w aplikacji DeepL).
Materiał przygotował Łukasz Mickiewicz w ramach działań informacyjnych KSPT NSZZ „Solidarność” na rzecz poprawy warunków pracy w sektorze ICTS.
