W ramach projektu Cyfryzacja Rynku Pracy (Projekt EFAD) doszło do opracowania Krajowego Planu Działań

Krajowy Plan Działań to dokument wypracowany w ramach projektu EFAD (informacje o projekcie można znaleźć tutaj).

Krajowy Plan Działań pomoże polskim partnerom społecznym we wdrożeniu porozumienia europejskich partnerów społecznych dotyczącego cyfryzacji rynku pracy z 2020 r.  czy patrząc szerzej będzie inspiracją do prac związanych z odpowiedzią na zachodzące procesy cyfryzacji rynku pracy. Dokument zostanie przekazany do RDS, gdzie może stanowić inspirację dalszych działań.

Kluczowym zagadnieniem, o którym rozmawiali polscy partnerzy społeczni było prawo do odłączenia, czyli kwestia zbudowania gwarancji efektywnego rozdzielenia sfery życia zawodowego i prywatnego w świecie rozwijających się wszelkich form komunikacji cyfrowej.

Dokument wskakuje, że w celu efektywnej realizacji prawa do odłączenia się strony będą promowały takie praktyki jak:

  • ustawianie autoresponderów w służbowych skrzynkach pocztowych wskazujących, że pracownik korzysta z urlopu wypoczynkowego oraz wskazujących do kogo z zespołu współpracowników należy się zwrócić w kwestiach pilnych;
  • ustawianie autoresponderów w służbowych skrzynkach pocztowych wskazujących na godziny pracy pracownika i możliwość odpowiedzi w ramach godzin pracy;
  •  szkolenia kierowników/szkolenia ogółu pracowników w zakresie poszanowania prawa podwładnych/ współpracowników do niezakłóconego odpoczynku;
  • spotkania z psychologiem/doradcą zawodowym poświęcone konieczności stosowania w życiu zawodowym i prywatnym okresów „postu” od permanentnej obecności online w mediach społecznościowych lub komunikatorach;
  • podejmowanie prac na poziomie pracodawcy z udziałem związku zawodowych i pracowników nad stworzeniem właściwej proporcji pomiędzy komunikacją online a werbalną komunikacją bezpośrednią;
  • podejmowanie na poziomie pracodawcy inicjatyw nad stworzeniem właściwej kultury organizacji pracy uwzgledniającej prawo do odłączenia się pracowników, w tym informowanie pracowników o przysługujących im uprawnieniach;
  • zwiększenie świadomości pracowników i pracodawców na temat dobrostanu cyfrowego i psychicznego pracowników oraz ryzyk związanych z ciągłym byciem online;
  • ustalenie zasad dotyczących używania narzędzi cyfrowych do celów zawodowych;
  • możliwość monitorowania przez pracodawcę wykonywania pracy, w celu sprawdzenia, czy pracownik wywiązuje się ze swoich obowiązków służbowych, odbywającego się w pełnej zgodności z zasadami i wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2016/679 [RODO].

Informacje

Komisje Oddziałowe na WWW

Linki